Hare Kryszna Wrocław
Hare Kryszna Wrocław
JŚ Trivikrama Swami ŚB 3.30.34
/

Wykład Jego Świętobliwości Trivikrama Swami ze Śrimad Bhagavatam 3.30.34 z dnia 22 czerwca 2016 roku

Niektóre tematy poruszane w czasie wykładu: historie o Śrila Prabhupadzie, misja, entuzjazm, uważne intonowanie.

Śrimad Bhagavatam 3.30.34

adhastan nara-lokasya
yavatir yatanadayah
kramaśah samanukramya
punar atravrajec chucih

adhastat – od dołu; nara-lokasya – ludzkie narodziny; yavatih – tak wiele; yatana – kary; adayah – i tak dalej; kramaśah – w normalnym porządku; samanukramya – przeszedłszy przez; punah – ponownie; atra – tutaj, na tej Ziemi; avrajet – może powrócić; śucih – czysty.

Po doświadczeniu wszelkiego rodzaju niedoli i piekieł i kolejnym przejściu przez najniższe formy zwierzęcego życia, poprzedzające formę ludzką, i wskutek tego oczyściwszy się ze swoich grzechów, żywa istota ponownie rodzi się na tej Ziemi jako człowiek.

ZNACZENIE: Tak jak więzień, który doświadczył pełnego niedoli więziennego życia, zostaje wypuszczony na wolność, tak też osoba, która zawsze spełniała niepobożne i szkodliwe czynności, zostaje umieszczona w piekielnych warunkach. A kiedy już doświadczyła wszelkiego rodzaju piekielnego życia, mianowicie życia niższych zwierząt, takich jak psy, koty i świnie, poprzez stopniowy proces ewolucji, ponownie rodzi się jako istota ludzka. Bhagavad-gita oznajmia, że nawet jeśli osoba praktykująca jakiś system yogi nie dokończy go zupełnie i upadnie, z takiego czy innego powodu, to w przyszłym życiu ma gwarantowaną formę ludzką. Jest powiedziane, że taka osoba, która upadła ze ścieżki praktyki yogi, w następnym życiu otrzymuje szansę narodzenia się w rodzinie bardzo bogatej albo pobożnej. Ta “bogata rodzina” znaczy rodzina kupiecka, ponieważ bogatymi są na ogół ludzie zajmujący się handlem i interesem. Ten, kto podjął proces samorealizacji, czyli połączenia z Najwyższą Absolutną Prawdą, ale któremu się nie powiodło, może narodzić się w takiej bogatej rodzinie albo w rodzinie pobożnych braminów; tak czy inaczej, w swoim przyszłym życiu ma gwarantowane narodziny w społeczeństwie ludzkim. Można wyciągnąć z tego wniosek, że jeśli ktoś nie pragnie wieść piekielnego życia, takiego jak istnieje w Tamisra czy Andha-tamisra; wówczas musi podjąć proces świadomości Kryszny, który jest systemem yogi pierwszej klasy. Nawet jeśli nie będzie w stanie osiągnąć pełnej świadomości Kryszny w tym życiu, przynajmniej będzie miał gwarancję, iż w przyszłym życiu narodzi się w rodzinie ludzkiej. Osoba taka nie może zostać skazana na warunki piekielne. Świadomość Kryszny jest życiem najczystszym i chroni ona wszystkie żywe istoty od ześlizgnięcia się do piekła – przyjścia na świat w rodzinie psów czy świń.

W ten sposób Bhaktivedanta kończy objaśnienia do 30-go Rozdziału 3-go Canto Śrimad-Bhagavatam, zatytułowanego “Pan Kapila opisuje niepomyślne czynności karmiczne”.